№25
Змінні частини Божественної Літургії
на 3-тю Неділю Великого Посту, Хрестопоклонна.
Тропар, глас 3: Нехай веселиться небесні, нехай радуються земнії,* бо сотворив владу рукою своєю Господь,* подолав смертю смерть, первенцем мертвих став,* з безодні аду ізбавив нас і подав світові велику милість.
I Хресту, глас 1: Спаси, Господи, людей Твоїх* і благослови насліддя Твоє,* перемоги благовірному народові на супротивників даруй* і хрестом Твоїм* охорони люд Твій.
Слава, і нині: Кондак, глас 7: Вже полум’яне оружжя не охороняє врат єдемських,* на Нього бо прийшло преславне погашення – Древо хресне;* смерти жало і адову перемогу прогнано,* і став Ти, Спасе мій,* перед тими, що в аді, кличучи:* Увійдіть знову в рай.
Замість Трисвятого: Хресту Твоєму поклоняємось, Владико, і святеє воскресення Твоє славимо.
Прокімен, глас 6: Спаси, Господи, людей Твоїх і благослови насліддя Твоє (Пс. 27,9).
Стих: До Тебе, Господи, взиватиму, Боже мій, щоб не відвертався Ти мовчки від мене (Пс. 27,1).
Алилуя: Пом’яни соньм Твій, що його придбав Ти іздавна (Пс. 73,2).
Стих: Бог же – цар наш перше віку, вчинив спасення посеред землі (Пс. 73,12).
Причасний: Знаменувалося на нас світло лиця Твого, Господи (Пс. 4,7). Алилуя, тричі.
Слово Боже на сьогодні
Апостол:
Послання до Євреїв 4:14-5:6
14 Мавши, отже, великого архиєрея, що вже пройшов небо, Ісуса, Божого Сина, тримаймося твердо віровизнання. 15Бо ми не маємо такого архиєрея, який не міг би співчувати нашим недугам: він же ж зазнав усього, подібно як ми, крім гріха. 16 Приступім, отже, з довір’ям до престолу благодаті, щоб отримати милость і знайти благодать на своєчасну поміч. 1 Кожен бо архиєрей, узятий з-поміж людей, настановляється для людей у справах Божих, щоб приносив дари та жертви за гріхи; 2 що може співчувати нетямущим та введеним в оману, бо й сам він неміччю охоплений, 3 і тому повинен так за людей, як і за себе самого приносити жертви за гріхи. 4 Чести ж цієї ніхто не бере сам собі, лише той, хто покликаний Богом, як Арон. 5 Так і Христос не сам собі присвоїв славу стати архиєреєм, вона бо від того, який до нього мовив: «Син мій єси, я сьогодні породив тебе.» 6 Як і на іншому місці каже: «Ти – священик навіки за чином Мелхиседека.»
Євангеліє:
Євангелія від Марка 8:34-9:1
34 І прикликавши народ разом із своїми учнями, сказав їм: “Коли хтось хоче йти за мною, хай зречеться себе самого, візьме на себе хрест свій і йде слідом за мною. 35 Бо хто хоче спасти свою душу, той її погубить; а хто погубить свою душу мене ради та Євангелії, той її спасе. 36 Бо яка користь людині здобути світ увесь, а занапастити свою душу? 37 Що бо людина може дати взамін за власну душу? 38 Хто, отже, буде соромитися мене й моїх слів перед цим родом перелюбним та грішним, того посоромиться і Син Чоловічий, коли прийде у славі Отця свого з святими ангелами.” 1 І сказав їм: “Істинно кажу вам: Є деякі з отут присутніх, що не зазнають смерти, аж поки не вздріють Царства Божого, що прийде у могутності.”
Замість Достойно, співаємо:
Тобою радується, Благодатная, всяка твар, ангельський собор і чоловічеський рід, освященний храме і раю словесний, дівственна похвало, що із неї Бог воплотився і младенцем став – перед віками сущий Бог наш. Лоно бо Твоє престолом сотворив і утробу Твою просторішою небес учинив. Тобою радується, Благодатная, всяка твар, слава Тобі.
10 цитат, які допоможуть у роздумах над таємницею Хреста
Ми стоїмо безсилі, беззахисні та безпорадні перед лицем страждань. Хвороби, зневаги, суспільна несправедливість, а навіть банальне хамство, з яким стикаємося щодня, пробуджують широкий спектр емоцій — почуття образи, спротиву та бунту, болю, жалю та співчуття.
Ми мріємо про світ без страждань, без сліз та кривд, однак стражданням свого Сина Бог світ спасає. Святий Павло саме у цій таємниці вбачав «Божу могутність і Божу мудрість», а проповідування Христа Розп᾽ятого він учинив метою свого життя: «Коли юдеї вимагають знаків, а греки мудрості шукають, ми проповідуємо Христа розп’ятого: ганьбу для юдеїв, і глупоту для поган, а для тих, що покликані, — чи юдеїв, чи греків — Христа, Божу могутність і Божу мудрість». Пропонуємо кілька думок про Хрест, дуже сподіваємося, що вони допоможуть нам поглянути на цю дійсність інакше.
- Усе нагадує пригадує нам про Хрест. Навіть ми самі створені на образ Хреста (св. Йоан Марія Віаней).
- Хочеш стати великим святим? Проси Господа, аби послав тобі багато страждань. Полум’я Божественної любові ніколи не здійматиметься вище, ніж тоді, коли його живить дерево Хреста, яке Спаситель обрав у безмежному милосерді, щоб завершити свою жертву (св. Ігнатій Лойола).
- У важкі хвилини я зосереджую свій погляд на Ісусовому Серці, яке у мовчанні страждає на Хресті; з палаючого вогнища Його Милосердного Серця спливають на мене сила та міць, що дозволяють продовжувати боротьбу (св. Фаустина).
- Я — розп’ятий з Христом. Живу вже не я, а живе Христос у мені. А що живу тепер у тілі, то живу вірою в Божого Сина, який полюбив мене й видав себе за мене (Гал 2, 20).
- Віковічний Бог у своїй мудрості передбачив хрест, що його сьогодні приносить тобі як дар свого Серця. Хрест, який Він посилає тобі, Він передбачив своїм мудрим оком; над ним замислювався Його божественний розум, він перевірений Його справедливістю; цей хрест зігрітий Його люблячою рукою, а також ретельно зважений, аби перевірити, чи не є він хоча б на дюйм задовгий або хоча б на унцію заважкий для тебе. Господь благословив його своїм Святим Ім’ям, намастив своєю благодаттю; він став запашним Його розрадою. Останній погляд на тебе і на твою відвагу, і Він посилає тобі хрест із Небес — особливий привіт, милостиню своєї милосердної любові! (св. Франциск Сальський).
- Якщо шукаєш терпеливості, не знайдеш кращого прикладу, аніж Хрест. Велике терпіння об’явилося тут двома способами: Хтось терпеливо страждав на хресті; Хтось прийняв страждання, яких цілком міг уникнути, та не схотів. Христос зніс багато й чинив це дуже терпеливо, адже коли Він страждав, то не погрожував; Він, як вівця, що на заріз ведуть її, не розтулив уст своїх (св. Тома Аквінський).
- І прикликавши народ разом із своїми учнями, сказав їм: «Коли хтось хоче йти за Мною, хай зречеться себе самого, візьме на себе хрест свій і йде слідом за Мною» (Mк 8, 34).
- Ось «безглуздя» Хреста — він здатен перетворити наше страждання в акт любові стосовно Бога та акт милосердя стосовно наших ближніх (Бенедикт XVI).
- Поза Хрестом нема іншої драбини, яка дозволила б нам дістатися Неба! (св. Роза з Ліми).
10. Бог бо так полюбив світ, що Сина свого Єдинородного дав, щоб кожен, хто вірує в нього, не загинув, а жив життям вічним. Бо не послав Бог у світ Сина світ засудити, лише ним світ спасти (Йн 3, 16‑17).
5 порад Папи на Великий Піст
Ви запланували щось особливе на Ювілей Милосердя? А взагалі, то як практикувати милосердя у Великий Піст? Ось п’ять порад, узятих зі вказівок Франциска, які допоможуть вам плідніше пережити цей період.
У своєму великопостному Посланні Папа написав, що ключем для цьогорічного Великого Посту мають бути вчинки милосердя. «Милосердя Боже змінює серце людини і дає їй змогу пізнати вірну любов, роблячи так, що й вона стає здатною на милосердя», — зазначив Папа.
Гаразд. Але як цю теологію «перекласти» мовою буденності?
- Відкрий Боже Милосердя в Біблії.
«…аби нарешті могти вийти з відчуженості через слухання Слова Божого».
Обличчя Ісуса, повне милосердя, проявляється зі сторінок Євангелія. Читання Святого Письма — загалом беручи, завдання неважке. Присвяти йому 10 хвилин щоденно, а як можеш дати Слову більше часу — то дай.
Існують різні католицькі календарі, де розписано щоденні читання. Для користувачів інтернету може бути зручно користуватися християнськими сайтами.
- Прийми Боже Милосердя у сповіді.
«Не змарнуймо цього часу Великого Посту, який сприяє наверненню!»
Папа дуже часто дає зрозуміти, що сповідь — то не «підземелля тортур», а місце зцілення, ліки від наших гріхів. Під час цьогорічного Великого Посту спробуй ближче підійти до цього таїнства, пам’ятаючи про безмір Божого Милосердя, спроможного змивати НАВІТЬ НАЙБІЛЬШІ гріхи. Ну а тим більше ті, з яких ми невідомо чому боїмося висповідатися, адже по суті вони — незначні. То тільки сатана нас лякає, що вони жахливі й нездоланні.
- Щодня підбивай підсумки, що милосердного ти зробив на сьогодні.
«Учинків милосердя щодо тіла і душі не треба розділяти. Бо саме тоді, коли в убогій людині торкаєшся тіла Христа Розіп’ятого, грішник може отримати дар усвідомлення, що то він сам — бідний жебрак».
Чому ми не надаємо особливого значення вчинкам милосердя? Чи можеш їх назвати з пам’яті? Чи можеш назвати ті свої дії, які йдуть у цьому напрямку?
Спробуй робити ОДИН такий учинок на день — милосердя щодо тіла чи щодо духа (так чи так їх не варто розділяти). Пожертвуй одяг чи їжу бездомному, книжку — сільській бібліотеці або у збірку для бійців на Сході, приєднайся до волонтерів; зрештою, запишися на чергування з прибирання храму, коли настоятель оголошує… Існує так багато можливостей виконати купу добрих справ у будь-який час, а тим більше у піст.
- Відкрий тишу наново.
«Тільки ця любов може заспокоїти прагнення нескінченного щастя й любові, яких людина силкується досягти, обманюючись, ніби знайде їх у культі знання, багатства і влади».
Коли спробуєш регулярно слухати Слово Боже — відкриєш, що дуже важливим елементом молитви є тиша: відсутність музики чи інших звуків, що відволікають увагу. Тиша, подібно до учинків милосердя, має як свій тілесний вимір, так і духовний.
Спробуй вгамувати свої прагнення, привести їх у стан «тиші»: прагнення мати владу, мати гроші, прагнення знати більше і більше… Не думай про роботу ані про матеріальні проблеми, позбудься барвистих планів і прагнень, коли сядеш до молитви. Жертвуй їх усіх Господу.
- Вийди до вбогих і відкинених.
«Найбіднішим з убогих є той, хто не бажає визнати, що він таким є. Йому здається, що він багатий, а насправді він найбідніший з бідних. А це тому, що він раб гріха, який велить йому використовувати свою владу і багатства не для того, щоби служити Богові та ближнім, а щоб заглушити в собі глибоке усвідомлення, що він сам насправді — тільки вбогий жебрак».
Аби відкритися на милосердя, необхідно пізнати його на собі. Це не може бути теорією. Найпростішим і водночас найважчим способом його пізнати є… буття милосердним. Спробуй під час цього Великого Посту порозмовляти з кимось, кому колись дав негативну оцінку, розкритикував. Спробуй вийти до тих, хто забутий: людей старшого віку, вбогих, неповносправних, безпритульних. Подивися, як присутність біля них, просте буття поруч з іншою людиною, зроджує милосердя. Це насправді діє!
Оголошення!
Запрошуємо всіх дітей нашої Парафії на Хресну Дорогу, яку молимося у четвер о 17.00.
Видавець: Храм Всіх Святих Українського Народу
Відповідальний: о.Іван Барабаш
Головний редактор: с. Марія Гошівська
Редакційна колегія: с. Марія Унівська та підлітки «живчики».
Часопис видається на правах внутрішнього розповсюдження.
Адреса: вул. Виговського 8, м. Стрий
Щиро дякуємо всім жертводавцям!
Нехай Господь винагородить Вас сторицею!