Значення празника Квітної неділі

Божу місію на землі Господь наш Ісус Христос завершив двома величними актами, якими є воскресення Лазаря і тріумфальний в′їзд до Єрусалиму. Ці дві події, свідками яких було багато людей, переконливо свідчили про Христове месіанське послаництво та Його божественність.

Від перших віків християнства Східна Церква святкує пам’ять Христового в’їзду до Єрусалиму в неділю перед Його світлим Во­скресінням. Квітна неділя з давніх-давен вважалася великим Господським празником і належить до 12 найбільших празників нашого церковного року.

Ізраїльський народ хотів бачити свого Месію в силі і славі. Тож Ісус Христос воскресенням Лазаря і своїм тріумфальним в′їздом до Єрусалиму довів свою силу і славу. Прилюдно показав, що Він не тільки Господь живої й мертвої природи, але й людських сердець. Такого тріумфального походу Єрусалим уже давно не бачив. Це підкреслює святий євангелист Матей: «І коли Він увійшов у Єрусалим, заметушилося усе місто, питаючи: “Хто це такий?” Народ же казав: “Це пророк, Ісус із Назарету в Галилеї”» (21, 10-11).

Христова слава тривала коротко, бо за ним, наче тінь, уже йшла зрада Юди, зрада народу, ішла тінь осуду ізраїльською стар­шиною, тінь мук, хресної дороги і розп′яття. Ті самі, що сьогодні вигукують: «Осанна», за кілька днів кричатимуть: «Розпни».

Квітна неділя показує нам нестійкість людської слави та мар­ність земного щастя. Коли хочемо колись тріумфувати з Христом у небі, мусимо спочатку тут, на землі, прожити з Ним страсний тиждень і Голгофу, щоб, як і Він, увійти туди, де вічний тріумф, радість і воскресіння.

Квітна неділя в наших богослужбових книгах має такі назви: «Неділя ваїй», «Квітна неділя», а в народі ще: «Неділя шуткова» чи «Вербна неділя». Усі ці назви пов’язані із звичаєм благословляти й роздавати того дня в церкві пальмові чи оливкові галузки. Через брак пальмового чи оливкового віття в нашій країні, ми маємо прадавній звичай використовувати гілки лози чи верби, бо вони навесні найшвидше розвиваються.

У євреїв і давніх римлян пальмова гілка була символом пере­моги. Тому її несли в руках під час переможного походу. На люд­них ігрищах переможців також нагороджували пальмою, як симво­лом перемоги. У Новому Завіті пальмова галузка стала символом мучеництва. У катакомбах ставили пальму на гробах мучеників як символ тріумфу мученика. Оливкова галузка є символом миру та воскресіння.

За матеріалами о. Ю.Катрія «Пізнай свій обряд»

Статистика